Paskambinkite į studiją

svarbiausi nike air max istorijos faktai s8 1
Laidą ar jos ištrauką parsisiųsti galite tik asmeniniam naudojimui. Viešinti laidą ar jos ištrauką kitais, tarp jų - ir komerciniais, tikslais ir kanalais, laidos turinį paversti tekstu ir publikuoti galima tik gavus raštišką redakcijos sutikimą.

Legendiniai Nike Air Max sportiniai bateliai – sporto ir kultūros fenomenas

2021-10-08, Penktadienis
Partnerio turinys

Nereikia būti mados žinovu, kad būtumėte girdėję apie legendinius Nike Air Max sportinius batelius. Tai turbūt vieni garsiausių batelių pasaulyje, kuriuos dėvi tiek sportininkai, tiek muzikos įžymybės, tiek ofisų darbuotojai ir studentai. 

Kiekviena nauja šių batelių laida ir dizainas sulaukia išskirtinio dėmesio. Dėl riboto leidimo kedų žmonės eilėse stovi valandų valandas, o patys ištikimiausi gerbėjai ir kolekcionieriai yra pasiruošę išleisti tūkstančius, kad įsigytų „vintažinius“ Air Max.

Lyg to būtų negana, kovo 26 diena yra paskelbta oficialia Air Max diena. Kokiai dar kitai avalynei yra skirta speciali šventė?

Sportas tampa mada

Iki aštuntojo dešimtmečio pabaigos sportiniai bateliai buvo skirti...sportui. Jei tuo metu gatvėje sutikote žmogų avintį sportbačiais, jis tikriausiai namo keliavo po treniruotės, o ne po darbo.

Šiandien Nike Air Max dėka, daugeliui sunku įsivaizduoti kasdienybę be sportinių batelių, nesvarbu, ar jie avimi bėgiojimui, ar einant į miestą, ar į biurą.

Air Max sportiniai bateliai ištrynė ribas tarp mados ir sporto, tad juos rasite ne tik sportininkų, bet ir mados bei komforto mėgėjų spintose.

Šiandien Nike Air Max skaičiuoja 34-uosius savo metus ir tęsia sportinių batelių revoliuciją, pradėtą 1987-aisiais.

Tad, kaipgi viskas prasidėjo? Kaip šie sportiniai bateliai tapo fenomenu, o ilgainiui ir statuso simboliu? 

Nike Air Max istorija

Air max istorija prasidėjo dar prieš bateliams pasiekiant parduotuvių lentynas. Nike kompanija savo unikalią suslėgto oroF technologiją pristatė 1978 m., kai pasaulį išvydo Air Tailwind – pirmieji sportiniai bateliai su oro pagalvėle. Technologijos idėja pirmiausiai kilo buvusiam NASA inžinieriui Frankui Rudy, kuris tuo metu dar nežinodamas, sukėlė tikrą sportbačių revoliuciją.

Ši išskirtinė Nike technologija – tai suslėgtas oras kietame, bet lanksčiame maišelyje. Tokia oro pagalvėlė suteikia bateliams daugiau lankstumo, lengvumo ir sumažina smūgio jėgą bėgant.

1978 – aisiais specialiai Honolulu maratonui sukurti Air Tailwind buvo labai riboto kiekio, o plačiajai visuomenei buvo pristatyti tik po metų.

Visgi, tikrojo proveržio teko palaukti, kadangi tuomet technologija nesulaukė didelio susižavėjimo ir palaikymo. Galime tik įsivaizduoti, kaip šiandien atrodytų sportbačių rinka jei Nike nebūtų tikėjusi sėkme, tobulinusi technologijos ir atkakliai siekusi pakeisti sportinės avalynės pasaulį.

Nike proveržis

Sėkmės teko laukti beveik dešimtmetį, kai pagaliau išaušo naujosios technologijos triumfo valanda. Tinkeris Hatfieldas 1987-aisiais sukūrė naują sportinių batelių dizainą, kuriame nusprendė pade esančią oro kapsulę palikti matomą. Tai buvo visiška naujovė, tačiau Nike tikėjo sėkme ir suorganizavo didžiulę reklaminę kampaniją bateliams pristatyti.

Įdomu tai, kad pats dizaineris iš tiesų buvo Nike parduotuvių architektas, o išskirtinių batelių idėja jam kilo po apsilankymo Paryžiaus Žoržo Pompidu meno ir kultūros centre, kuriame visi įprastai slepiami pastato elementai buvo iškelti į išorę.

Originalieji Nike Air Max bateliai iš pradžių buvo kolekcijos Air Pack dalimi. Joje buvo ir

Air Safari, Air Revolution, Air Trainer bei Air Sock.

Dar vienas įdomus faktas – Air Max 1 prototipas iš 1986 m. turėjo didesnę oro pagalvėlę ir kitokį pado dizainą. Tačiau susidūrus su gamybos iššūkiais pagalvėlė buvo sumažinta.

Reklaminė kampanija

Nike žinojo, kad norint sukelti tikrą Air Max revoliuciją reikės išskirtinės reklaminės kampanijos. Ir, pasitelkę geriausius savo srities specialistus, jie tai padarė. Vien tai, kad per JAV komercinę televiziją transliuojamoje reklamoje skambėjo grupės „ The Beatles“ daina „Revolution“ buvo iki tol negirdėtas atvejis reklamos istorijoje.

Reklama absoliučiai atsipirko – nepraėjus nei metams Nike pardavė virš milijono Air Max porų ir uždirbo didžiulį pelną. Nors originaliai buvo sukurti bėgikams, šie sportiniai bateliai bene per naktį tapo statuso simboliu ir įvairių subkultūrų dalimi.

Per 30 metų Nike išleido apie 70 skirtingų Air Max modelių ir dizaino variantų, o pačiu populiariausiu modeliu kompanijos istorijoje tapo Air Max 95.

Šį Nike Air Max dizainą sukūrė Sergio Lozano ir jis buvo paremtas žmogaus anatomija: batelio konstrukcija priminė žmogaus stuburą, o įvairios gamyboje naudotos medžiagos atspindėjo odą, šonkaulius ir sausgysles. Šis modelis buvo pirmasis, kuriame panaudotos dvi oro pagalvėlės pėdos priekyje, kad atitiktų žmogaus pėdos įlinkius.

Tarp kitų garsių Air Max modelių taip pat yra Nike Air Max 90, Nike Air Max 97 bei Nike Air Max 720.

Naujieji laikai

Nike niekada nesustoja siekdama patobulinti savo sportinius batelius. Prieš penkerius metus kompanija išleido Air Vapormax sportinius batelius, pagamintus pagal naują technologiją, kuri neturi papildomo pado, tad vaikščiojama tiesiog „ant oro“. Taip pakeitus batelių dizainą jiems suteikta dar daugiau komforto ir stabilumo.

2020 m. buvo išleistas unikalus Air Vapormax modelis, kurio net 75% pagaminta iš perdirbtų medžiagų.

Kadangi naudojamos įvairios atliekos, kiekvienas batas yra unikalus, o identiškų spalvų derinių nerasite. 

Bato viduje dėl patogumo taip pat naudojamas Ortholite padelis, o bato liežuviui pagaminti panaudota netgi 80% perdirbtų putų.

Nike Air Max ir populiarioji kultūra

Šiandien Nike Air Max yra vieni žinomiausių sportinių batelių visame pasaulyje. Tačiau, kai jie išvydo pasaulį prieš daugiau nei trisdešimtį metų, šiandien populiarios „sneakerhead“ (sportbačių mėgėjų) kultūros dar nebuvo. Iš tikrųjų, galima teigti, kad būtent Nike Air Max ir pradėjo šią kultūrą, o šiandien be šių kedų gyvenimo neįsivaizduoja daugelis.

Air Max nešioja sportininkai, šokėjai, menininkai, studentai, verslininkai ir muzikos bei kino įžymybės. O kadangi paskutiniu metu „athleisure“ (sportinė apranga) tapo itin populiaria ir ja vilkint išeiti į miestą yra visiškai normalu, sportiniai bateliai taip pat tapo dar svarbesniais.

Kad įtiktų tiek gatvės mados gerbėjams, tiek kitiems reikliems vartotojams, Nike nuo 2002 m. pradėjo kolaboruoti su įvairiais prekės ženklais, menininkais ir įžymybėmis. Kartu su jais kompanija kuria unikalų batelių dizainą.

Air Max kolaboracijos

Pirmieji Air MAx partneriai buvo „vintažinių“ batelių butikas Tokijuje, Japonijoje. Jie sukūrė Safari ir laukinių gyvūnų įkvėptą Air Max 1 interpretaciją. Batelių dizaine vyravo tamsiai oranžinės, rudos, pilkos spalvos ir įvairios smulkios detalės.

Kita žymi kolaboracija su Amsterdamo menininku Piet Para ir sportinių batelių kompanija „Patta“ tapo tiesiog kultine. Jų sukurtus Air Max 1 „Cherrywood“ batelius įsigyti norėjo visi, o šiandien už juos kolekcionieriams tenka pakloti net kelis tūkstančius dolerių. Be vyšninės spalvos batelių, buvo išleisti dar keturių spalvų Air Max („Chlorophyll“, „Purple Denim“, „Denim“ ir „Lucky Green“), tačiau paskutiniu metu pasklido gandai ir apie galimai penktą dizainą.

Na, o šių metų laukiamiausi bateliai yra JAV reperio Travis Scott „Cactus Jack x Nike Air Max 1“ kolaboracija. Šie bateliai išskirtinėse pardavimo vietose pasirodys šventiniu laikotarpiu.

Skelbiama, kad bateliuose dominuos žemės spalvos, žalia, ruda, jų šoną puoš Travis Scott firminis atvirkštinis „Swoosh“ ženklas, o ant kulno ir liežuvio matysime „Cactus Jack“ logotipą.

Įsigykite kultinius Nike Air Max SIL.lt elektroninėje parduotuvėje ir ženkite koja kojon su mada.

 

Užsakovas – „SIL“.

 

Palaikote Žinių radiją? Prisidėkite prie jo veiklos tapdami jo rėmėjais: www.contribee.com/ziniuradijas
Prenumeruoti

Naujausi epizodai